Když odejdete od adventistů, stanete se součástí vnějšího
"světa". Adventistům, kteří chtějí odejít, nemusím vysvětlovat, proč
je to špatné. Je obtížné to popsat, ale i tak to chápete. Je to
pravděpodobně důvod, proč jste na těchto stránkách, a proč je pro vás píšu
- není lehké stát se součástí světa a tak hledáte rady a cestu jak to provést
aniž byste se při tom zničili.
Nicméně, ne všichni čtenáři budou rozumět a proto je zde trochu více o světě a o tom, proč se adventistům nelíbí.
Nejdříve: co to je svět?
- Je to
výraz, který se vztahuje na všechny neadventisty. Nezáleží na tom, jakého
náboženství jsou. V případě, že nejsou adventisté, vztahuje se pojem svět
na ně.
- Svět
může být používán pro popisování věcí, s kterými adventisté nesouhlasí.
Například Harry Potter je součástí světa, protože je to pro adventisty
zlo.
- Svět je
ve své podstatě zlo. Vezměte Matku Terezu. Většina lidí souhlasí s tím,
že byla naprosto úžasná žena a inspirující. Jeden člověk psal, že zkoušel
darovat knihu o Matce Tereze a jejím životě do sborové knihovny. Byla mu
vrácena zpět. Proč? Protože Matka Tereza nebyla adventista a byla součástí
světa, co hůř, byla katolík. Nezáleželo na tom, že obětovala svůj
život pro charitu a že to udělala od srdce. Nebyla adventista a byla
součástí světa a tak není ve sborové knihovně vítána.
- To je
krásný příklad adventistického postoje vůči světu. Nezabývají se dobrými
skutky neadventistů. Nezajímají je pohnutky ani úspěchy takových lidí.
Adventisté dělí lidi do dvou skupin - na adventisty a neadventisty. V
okamžiku, kdy jste neadventista, je vaše identita v podstatě ztracena a
ztratí zájem o to, co děláte, protože jste okamžitě zlo.
Nicméně jsou zde výjimky:
- pokud máte
adventistické přátele a nejste adventista, nestanete se okamžitě zlem.
Adventisté mají obecně tento přístup ke světu, ale neznamená to že vás tak
hned označí.
- Pokud
máte přátele, kteří se na vás dívají individuálně, jako na jednotlivce.
Jako adventista jsem měl tyto postoje i k většině neadventistům, když jsem
je poznal hlouběji a viděl jsem je individuálně, věděl jsem, že to jsou
dobří a úžasní lidé.
- Také to
neznamená, že všichni adventisté vykreslují svět takto. Není lehké to popsat.
Napsal jsem to zjednodušeně, protože je těžké to vyjádřit přesně. Pokud
jste byli někdy součástí adventistické kultury, víte, co mám na
mysli.
Součásti jejich kultury
Adventisté nemají rádi svět, protože je od útlého věku učí nemít rád svět.
Dětem jsou denně říkány věci jako:
- Nejsme
jako svět, jsme jiní.
- Máme
pravdu, na rozdíl od světa.
- Žijeme
ve světě, ale nejsme jeho součástí.
- Svět
nebude poslouchat Boží nařízení jako Sobotu, ale my je posloucháme.
- Svět
neposlouchá Boha. Je ovládaný Satanem.
Na děti to má velký účinek. Ty vyrůstají s vědomím, že jsou dvě skupiny
lidí, a vědí, že jsou odlišné. Tyto věty se neustále opakují, každý den,
aby dětem tyto myšleny zůstaly a aby si je zakořenili. Jako dítě, když jsme se
dívali na televizi, rodiče měli výchovné poznámky jako "Vidíš to? To je
příklad světa.
Přiřadili neadventistickým nápadům slovo „světské“. Stalo se to součástí
adventistického slovníku. Zde jsou některé příklady, jak se tato fráze používá:
- "Světské
věci jsou zlé. Satan je používá k oklamání."
- "Tenhle
televizní pořad je světský"
- "Nedodržování
soboty je světské"
- "Tvoji
neadventističtí přátelé dělají světské věci, které nemáme dělat."
Adventisté si nemůžou pomoct, slyší to neustále, jako děti, jako mládež i
jako dospělí.
Adventisté nemají rádi svět
Adventisté jsou velmi zaměřeni na obřady. Když vstoupíte do jejich
společenství a jste pokřtěni, jste povinni podepsat a veřejně prohlásit
před sborem, že budete dodržovat 28 základních přesvědčení (věroučných článků).
Některé z nich jsou myšlenky, které přijímáte. Většina z nich jsou
pravidla.
Pravidla, s kterými souhlasíte, jsou velmi svazující. Zahrnují takové věci
jako ctění Soboty. Protože sobota začíná již v pátek po setmění, naruší toto
pravidlo jak pátek, tak i sobotu. Deset procent vašich příjmů odvádíte do
sborové kasy jako desátek. Jste také pod tlakem, abyste šli i za tyto pravidla,
například tím abyste se stali veganem, nejen abyste přestali jíst maso.
Adventisté věří, že jsou ti praví. Porušováním jediného pravidla přestáváte
být pravým adventistou. Nemůžete být adventista a k tomu jíst vepřové. Musíte
dodržovat všechna pravidla. Cokoliv jiného je světské a hříšné.
Pokud se rozhodnete porušit tato pravidla, přestáváte být skutečným
adventistou. A pokud nejste adventistou, pak nebudete spaseni. Pokud
budete jíst vepřové maso, nevezmou vás do nebe. Taková je konzervativní
adventistická teologie.
Nejste-li adventista, jste součástí světa, který je zlý. Pouze adventisté
budou spaseni. Existují výjimky. Pokud jste nikdy o adventistické teologii neslyšeli,
bude vám udělena boží milost. Ale pokud jste s nimi někdy do kontaktu přišli,
jste povinni ji okamžitě následovat. Takže pokud jste byl adventista a pak jste
odešel z jakéhokoliv důvodu, podepsal jste si rozsudek smrti. Existuje jen
velmi málo způsobů, jak se můžete dostat do nebe.
Co to znamená pro ty, kteří se rozhodnou opustit adventisty?
Dokud jste součástí jejich společenství, vaše rodina a vaši přátelé se o vás
starají, mají o vás zájem. Slaví s vámi úspěchy a různě vás podporují.
Když je opustíte a připojíte se k světu, ztratíte svoji dosavadní identitu.
Adventisté se nezajímají o to, zda lidé ve světě mají nějakou identitu, protože
všichni stejně zemřou. Oni představují všechno zlo a odmítli Boha. To je to
jediné, na čem záleží, a vy jste se k nim teď přidali.
Pro adventistu je těžké jenom začít uvažovat o jiné víře, protože tyto
myšlenky jsou od dětství potírány. Když o nich začnete uvažovat, je těžké
zvažovat odchod. Ztráta pozice, identity a rodiny jsou bolestivé a je to velmi
těžký krok.
To je důvod, proč je nutné se odpoutat od adventistické výlučnosti a najít si neadventistické
přátele. Jejich dobré mínění o vás není podmíněno vyznáním. Potřebujete jejich
podporu, abyste ustáli všechno, co proti vám adventisté udělají.
Chci na počátku sdělit, že se přizpůsobím autorovi a budu rovněž částečně anonymní. Je smutné, když někdo prožije podobnou zkušenost s konzervativními rodiči, a je jedno ve které církvi je (děje se to ve všech církvích a náboženstvích!). Ale z tohoto pohledu je to problém těch rodičů (a případně stejně nastaveného místního společenství věřících), nikoli církve jako takové. Článek příliš zevšeobecňuje a "háže" všechny do jednoho pytle. Přece nepřestanu chodit k zubaři a nebudu k tomu vést i druhé jen proto, že ten můj zubař je "tvrdák" a občas odvrtá zdravý zub. Prostě najdu si jiného zubaře. (Omlouvám se za ten nedokonalý příměr, ale chci vystihnout princip.) Ještě jednou je mi líto, co asi musel autor(ka) prožít. Znám i další podobné příklady. Ale musím říci, že ta skupina rodičů, která takto vychovává děti, je podstatně, mnohem menší než ti, co to takhle nevnímají a co takhle nevychovávají své děti (a je jedno, v jakých jsou církvích). Z textu lze cítit, jakoby to byla vina učení adventistické církve, ale potud, co znám učení této církve, tak ty věci nemají takto nastavené, ačkoliv mají svá specifika a odlišnosti od jiných církví (ale to mají i všechny ostatní, proto existují různé církve a denominace). Autor pěkně vystihl jednu věc: otázku výlučnosti. Ačkoliv je pravdou, že identita je něco důležitého a vlastního, co potřebuje každý člověk, tak je nebezpečí, když začne mít pocit výlučnosti. Tento pocit často vede k dříve nebo později k nadřazenosti a pýše, a spojí-li se ještě s radikálními a extremními názory, pak je neštěstí jisté. Přeji ti, autore tohoto článku, abys ve svém životě nezahořkl vůči svým rodičům (až budeš vychovávat své děti, pochopíš, že je vždycky rodiče vychavávají podle svého nastavení a smýšlení - ať je již dobré nebo špatné, a primárně to nikdy nemyslí zle, ačkoliv se mohou mýlit), abys nezahořkl vůči Bohu, který na lidksých "kopancích" nemá svou vinu. Přeji ti ze srdce (a vím o čem píšu), abys našel takové přátele a blízké (mezi věřícímí i nevěřícími, mezi adventisty i "světem", mezi katolíky a dalšími lidmi), abys mohl prožívat život v požehnané míře, která vede k pokoji a radosti.
OdpovědětVymazatOto
- Chová se tak většina Adventistů, které znám a není to pár lidí.
OdpovědětVymazat- Děti nevychovávají jenom rodiče, vychovává je i prostředí v němž vyrůstají.
- Adventistická kultura se vyvíjela po roce 1844 vlivem E. G. Whiteové, ta stanovila pravidla. Díky extrémní uzavřenosti Adventistů se drží dodnes. Podle bodu 18 z 28 věroučných článků je dílo Whiteové stále bráno v potaz: "Spisy této služebnice Páně jsou trvalým a významným ukazatelem k pravdě, jsou církvi pomocí, usměrněním, poučením i napomenutím." Osobně si myslím, že spousta Adventistů není schopna těch 28 bodů ani vyjmenovat a své chování odpozorovali z chování ostatních. Kdyby někdo 18. bod smazal, tak se tím chování nezmění. V tomhle smyslu souhlasím, že chování není založeno na teologii.
- frázi "přeji ti ..." často používají sekty, na to pozor!
Taky ti popřeju... hezký den :)
Autor/ka
"Anonymní30. listopadu 2014 12:49
Vymazat- Chová se tak většina Adventistů, které znám a není to pár lidí."
Mohl by jsi autore uvést porovnávací tabulku kolik je celkově adventistů
a kolik jich z toho znáš? Nikdo ti nebere tvou zkušenost, pro mě za mě
se v ni stále dokola šťourej. Konec konců v tvé hlavě zůstávají stejně
jen adventisté. Pokud se chceš zbavit nepříjemného prožitku pak by jsi
se měl dělit o to co nyní naplňuje tvé prožívání života. Nebo ti v "žaludku"
sedí skutečně jen ti adventisté?
Chování opravdu není založeno na teologii-protože teologie je prý nauka o Bohu-členové kopírují a přebírají,nebo rozšiřují a učí nauky od E.G.W..Ty stále určují jejich chování.
VymazatPokud zazní nějaká otázka k autorovi, kterémukoliv, pak většinou
Vymazatnastává hrobové ticho až na ty, které se spíše týkají
jiného stylu diskuze.
Zajímavé je, že se žádný odpůrce adventistů nezamýšlí nad tím,
Vymazatže všichni adventisté jsou nebezpeční podle tvrzení autora.
Vzhledem k tomu, že se nikdo nedistancoval od tohoto tvrzení
pak lze říci, že se zde projevuje podpora kolektivní viny.
Nedovedu pochopit, jak se s tím vyrovnávají křesťané bez
desatera, kteří tvrdí, že jsou už vedeni Kristem. Kde se u nich
projevuje ten princip lásky? Kdy Kristus nabádá k lásce k nepřátelům?
Pokud jsou ti adventisté ti špatní, ukažte ten princip lásky.
Další myšlenka, pokud člověk nevidí do "srdce" člověka, jak je možné,
že zde křesťané přijímají myšlenku autora zjednodušeně řečeno:
Všechny aktivity adventistů jsou zákeřné a mají nekalé záměry.
Jaké učení je motivací pro tohoto mladého muže?
Vymazathttp://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/384268-utocnik-ktery-zabijel-mecem-ve-svedske-skole-mel-rasisticky-motiv.html
V jakých rodinách byli masírováni a vychování tito ochránci zákona?
Vymazathttp://www.novinky.cz/krimi/384295-v-beroune-se-rozlozila-mestska-policie-temer-vsichni-straznici-jsou-obvineni.html
Ano.Autor blogu jen popisuje praktický dopad učení v reálných životech.Udělat z toho "jednu jeho špatnou zkušenost" a ještě mu to podsouvat je opět jen ukázka odvedení pozornosti od problému.Blíží se to věru sektářské manipulaci.Výrazy:"přeji Ti abys poznal" mají ve většině diskuzí s adventisty účel degradovat diskutujícího na úroveň toho,který "ještě nepoznal".
OdpovědětVymazatPravda je dle příměru "když je zubař neměnný"- najdu si jiného zubaře.Ámen.
Autor článku má pravdu...není ojedinělý. Ale je to tak. Pro děti je "svět" špatný.
VymazatV Bibli je použit termín "svět" asi 4x ve SZ a zřejmě možná 96x v NZ.
VymazatNevím, kde berete tu odvahu docházet k jednostranným závěrům
vůči adventistům? Buď nečtete vůbec Bibli a nebo nejste křesťan/ka.
V NZ je použití dominantně v negativním směru. Rozumíte tomu vůbec?
Tím samozřejmě NETVRDÍM, že každý adventista tomu rozumí a správně
to používá a aplikuje při výchově dětí.
Vrácená kniha, jako příklad?
OdpovědětVymazatPokud si pamatuji, tak členové katolické církve také nepřijali
v minulosti literaturu jiných církví. Zřejmě se to hodí jen
u adventistů, "účel světí prostředky".